یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024
حجت الاسلام احمدزاده رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نشست خبری

حوزه / مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به تشریح ویژه‌برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه و امامزادگان استان خراسان رضوی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌ محمد احمدزاده رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی امروز در نشست خبری اعلام برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی با اشاره به اهداف این برنامه در اماکن مذهبی زیر مجموعه اوقاف در خراسان رضوی، اظهار داشت: استمرار و زنده نگه‌داشتن یاد و نام حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش‌ در فضای عمومی کشور، الگوگیری از نهضت عاشورا و تسری آن به آزادیخواهان سراسر عالم از جمله اهداف این سوگواره در ماه محرم و صفر است.

وی افزود: اجرای صحیح نیات واقف با برپایی بیش از ۱۱۰۰ مراسم در طرح بصیرت عاشورایی(محرم و صفر) در بقاع متبرکه و موقوفات با موضوع عزاداری امام حسین(ع) و تطبیق آن با نیازهای روز و استفاده حداکثری از ظرفیت هیئت‌ها و مجمع الذاکرین مستقر در بقاع متبرکه به‌ویژه هیئت نوجوانان و جوانان از دیگر اهداف این برنامه می‌باشد.

وی بابیان اینکه برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی از تاریخ ۱۷ تیر لغایت ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ در ۱۲۳ بقعه متبرکه استان خراسان رضوی برگزار می‌شود، به اقدامات ستادی و هماهنگی لازم برای برگزاری این سوگواره در امامزادگان و بقاع متبرکه اشاره کرد و یادآور شد: تشکیل قرارگاه استانی به نام قرارگاه «حضرت سیدالشهداء‌علیه‌السلام»، تشکیل ستاد اجرایی در شهرستان‌ها به ریاست رئیس اداره و همچنین با توجه به تقارن ایام بصیرت عاشورایی و نشاط معنوی، ضروری است هیئت نوجوانان عاشورایی راه‌اندازی و به نحو احسن از ظرفیت جوانان و نوجوانان در ایام فراغت تابستان بهره‌برداری گردد.

حجت‌الاسلام‌ احمدزاده با اشاره به استقرار ۷۹ هیئت در بقاع متبرکه در طرح بصیرت عاشورایی به هماهنگی لازم با دستگاه‌های اجرایی مانند اورژانس، هلال‌احمر، بهداشت و آتش‌نشانی و صداوسیما اشاره کرد و ادامه داد: تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف خصوصاً وقف برای ترویج فرهنگ عاشورا، ایثار و شهادت در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی بیش از ۱۰۰ کاروان عزا با اجرای مداحان و ذاکران جوان و نوجوان از سوی بقاع متبرکه، ابراز کرد: پخش آنلاین مراسم‌های شاخص از رسانه ملی، استانی و مجازی و تهیه پرچم عزای اباعبدالله(ع) ‌ و اهدای آن به هیئت مذهبی از دیگر اقداماتی است که در طرح سوگواره بصیرت عاشورایی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از ظرفیت ۱۵۰ مبلغ بومی و اعزامی در مراسمات بقاع متبرکه و موقوفات استان در ماه محرم و صفر استفاده خواهد شد.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری مراسم عزاداری و سخنرانی در ایام دهه اول محرم و دهه آخر ماه صفر انجام شده است، اظهار کرد: مراسم تعویض پرچم با بیرق عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) در روز اول ماه محرم یکشنبه ۱۷ تیرماه با حضور هیئت مذهبی برگزار شد.

وی اضافه کرد: ویژه‌ برنامه "احلی من العسل" (همایش نوجوانان حسینی) در ۲۱ تیرماه و ویژه‌برنامه شیرخوارگان حسینی (ع) در ۳۵ بقعه متبرکه در اولین جمعه ماه محرم در ۲۲ تیرماه اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی و ایجاد تمهیدات لازم جهت برگزاری نماز جماعت باشکوه ظهر روز تاسوعا و عاشورا در ۶۹ بقعه متبرکه و خیابان‌های اطراف (اعم از مسائل امنیتی، فضاسازی، پیش‌بینی محل وضو و جانمایی مهر نماز) انجام‌شده است.

وی از برپایی مراسم چهارپایه خوانی در ۱۸ بقعه و در هنگام حرکت دسته عزاداری در میدان‌های اصلی شهر و بازار طبق سنت رایج در هر منطقه خبرداد و گفت: همایش رهروان زینبی ویژه بانوان ۱۱ محرم برگزار می‌شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha